Gavebrevet som ble til en nasjonal kulturskatt
Fullriggeren Sørlandet er en enestående kulturarv fra det maritime Norge under seil. Tidligere var hun et skoleskip for sjømannsopplæring av skoleskipsgutter. Nå er hun tilgjengelig for videregående utdannelse og opplevelsesseilas for ”ungdom” i alle aldere.
For hundre år siden, nærmere bestemt den 25. februar 1918 opprettet Marie og Oluf Andreas T. Skjelbred et legat, hvis midler skulle benyttes til å bygge Fullriggeren Sørlandet. Driften av skipet og skolevirksomheten ble organisert gjennom Sørlandets Seilende Skoleskibs Institution. Fullriggeren ble bygd i Kristiansand og sjøsatt i mai 1927. Formålet med skoleskipsvirksomheten var å gi ungdom den best mulige utdannelse i praktiske og teoretiske ferdigheter. De økonomiske rammevilkår for å drifte fullriggeren Sørlandet har både i et historisk perspektiv og i nåtid vært krevende. Skuta ble bygget som et nisjeprodukt. Allerede fra starten var skipstypen utdatert. Imidlertid innså man at et tradisjonelt rigget seilskip var godt egnet for å gi ungdom innføring i maritime ferdigheter og således åpne mulighet for en yrkeskarriere.
Kan en seilende kulturskatt være relevant i vår tid?
Aldri har menneskeheten opplevd en raskere teknologisk og økonomisk utvikling enn i det forrige århundre.Teknologiutviklingen førte til at skuta ble tatt ut av tjeneste som skoleskip på slutten av 60-tallet. Da hadde over 7 500 skoleskipsgutter gjennomført sin maritime grunnutdanning på Fullriggeren Sørlandet. Tidlig på 70-tallet ble skuta solgt til en skipsreder og brukt som et salgslokale for maritimt utstyr. Oldebarnet til den opprinnelige giver kjøpte skuta tilbake fra et konkursbo i 1977 og ga den i gave til Kristiansand kommune samme år. I de etterfølgende år ble nye programtilbud innført. Kadettprogram for forsvaret. Sørlandet ble den første seilskute i verden som ga kvinner mulighet for å få en maritim utdannelse. Tall Ships Races for ungdom. Seiltokt i inn- og utland i sommerhalvåret. I perioden fra 1980 til 2010 har ca. 12 000 personer deltatt som medseilere. I sommerhalvåret deltok Sørlandet i en rekke havnefestivaler i inn- og utland, noe som bidro til at millioner av besøkende har fått oppleve landsdelens unike seilende kulturminne. I tillegg har skuta hatt betydelig presse og mediedekning. Skuta har blitt flittig benyttet av norske utenriksstasjoner og eksportbedrifter langs den verdensom-spennende seilingsruten. En kan derfor fastslå at skuta har vært en god og viktig ambassadør for Norge i over 90 år. Ved etablering av A+ World Academy i 2014 har Stiftelsen nedlagt betydelige ressurser i å utvikle et unikt og konkurransedyktig skoleprogram beregnet for norske og internasjonale elever på videregående skoletrinn. Etter en utfordrende oppstartsfase viser utviklingen at satsingen var riktig. Dette demonstreres best ved at antall norske søkere er større enn ledig kapasitet og at andel internasjonale elever er økende fra år til år. Mens skolen bidrar med et anerkjent internasjonalt curriculum sørger skuta for at elevene får innføring i praktiske ferdigheter, mestringsopplevelser, sosial trening og kunnskap om ulike kulturer i de mange havneopphold. Ved å kombinere det beste av to verdener har vi lykkes med å etablere et videregående skoletilbud som hevder seg godt i en knalltøff internasjonal konkurranse. A+ World Academy forbereder og oppmuntrer alle elever til å ta et globalt ansvar og lederskap. Ved å tilpasse produktinnholdet gjennom skiftende tider har Fullriggeren Sørlandet evnet å tilby samfunnsnyttige og relevante oppdrag helt tilbake fra oppstarten i 1927.